POSTANOWIENIA WSTĘPNE
W ramach prowadzonej działalności, Szkoła Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański chroni dobro dziecko i kieruje się jego najlepszym interesem. Wszystkie dzieci będące uczniami Szkoły traktowane są z szacunkiem i uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego z nich. Każdy z pracowników Szkoły CzasNaHiszpański jest odpowiednio przeszkolony i zobowiązany do natychmiastowej i skutecznej reakcji na wszelkie sytuacje wiążące się z krzywdą dziecka.
Definicje i skróty
-
Standardy – niniejszy dokument
-
Pracownik – każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, lub w inny sposób współpracująca ze Szkołą CzasNaHiszpański
-
Osoba odpowiedzialna – właściciele Szkoły Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański
-
Dziecko – Małoletni, tj. dziecko, które nie ukończyło 18 roku życia;
-
Rodzic/ Opiekun małoletniego/Przedstawiciel Ustawowy (dalej jako Rodzic) – osoba, która jest uprawniona do reprezentacji dziecka, m.in. rodzic lub opiekun prawny, w tym rodzic zastępczy;
-
Ustawa– ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
-
Uczeń – każda osoba ucząca się w Szkole Smart
-
Krzywdzenie – czyn zabroniony lub karalny, jak również przejawy zaniedbania lub innych działań wyrządzonych na szkodę dziecka.
-
Przemoc – forma Krzywdzenia polegająca na celowym działaniu lub zaniechaniu wobec dziecka, które wykorzystując przewagę sił narusza jego prawa i dobra osobiste, powodując cierpienia i szkody. W szczególności przemoc może przybrać formę: Przemocy fizycznej, Przemocy emocjonalnej, Przemocy seksualnej lub Zaniedbania.
-
Przemoc fizyczna – działanie, którego celem jest zadanie bólu, uszkodzenie ciała dziecka lub kierowanie do dziecka groźby takich działań.
-
Przemoc emocjonalna –działania o charakterze werbalnym lub niewerbalnym , której celem jest poniżenie, ośmieszenie lub upokorzenie dziecka.
-
Przemoc seksualna – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Może przybrać formy bezpośredniego kontaktu fizycznego jak również zachowań pozbawionych bezpośredniego kontaktu fizycznego
-
Zaniedbanie –przejawia się w braku podejmowania działań, kiedy zachodzą okoliczności, które takich działań wymagają.
-
-
Nauczyciel – osoba prowadząca zajęcia edukacyjne w Szkole Smart.
-
Osoba prowadząca –właściciele Szkoły Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański
-
Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym dostępny elektronicznie pod adresem: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/
-
Rejestr karny – Krajowy Rejestr Karny, dostępny dla osób upoważnionych także elektronicznie pod adresem: https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny
-
Niebieska Linia – Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia pogotowie telefoniczne dedykowane ofiarom przemocy, tel. 800-120-002
PERSONEL SZKOŁY REKRUTACJA
-
Osoba prowadząca, w trakcie rekrutacji zwraca szczególną uwagę na kompetencje pedagogiczne i umiejętność pracy z dziećmi osób ubiegających się o pracę w charakterze Nauczyciela.
-
Wobec każdej osoby zatrudnionej w Szkole, niezależnie od podstawy współpracy, Osoba prowadząca przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków, zobowiązana jest do osobistej weryfikacji tej osoby w Rejestrze oraz weryfikacji niekaralności za przestępstwa opisane w art. 21 Ustawy poprzez żądanie okazania i wgląd w aktualny, nie starszy niż 3 miesiące, wyciąg z Rejestru karnego.
-
Przed nawiązaniem współpracy ze Szkołą Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański, każdy pracownik składa oświadczenie według wzoru stanowiącego Załącznik nr 1 do Standardów.
-
W przypadku osób już zatrudnionych według stanu na dzień wejścia w życie Standardów Ochrony Małoletnich, osoba ta składa oświadczenie według wzoru stanowiącego Załącznik nr 2 do Standardów.
-
W przypadku osób już zatrudnionych, Osoba prowadząca uzupełnia informacje, o których mowa w ust. 2 w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszych Standardów.
SZKOLENIA
-
Każdy pracownik szkoły zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszymi Standardami i ich przestrzegania, co potwierdza podpisując oświadczenie zgodne z Załącznikiem 2
-
W stosunku do nowo zatrudnianych szkolenie obejmujące tematykę zawartą w niniejszych Standardach stanowi element szkolenia wstępnego przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi.
-
Każdy nowo zatrudniany członek personelu otrzymuje kopię niniejszych standardów oraz dane kontaktowe Osoby Odpowiedzialnej w Szkole.
-
Szkoła Szkoły Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański organizuje nie rzadziej niż raz na rok szkolenie przypominające zasady niniejszych Standardów dedykowane Personelowi szkoły.
ZASADY RELACJI MIĘDZY DZIECKIEM A PERSONELEM9.
-
Priorytetem każdego pracownika szkoły jest zawsze dobro dziecka i jego najlepiej rozumiany interes.
-
Pracownicy szkoły traktują dziecko z poszanowaniem jego godności oraz przy uwzględnieniu jego indywidualnych potrzeb.
-
Przed podjęciem indywidualnej komunikacji lub kontaktu z dzieckiem, pracownik zobowiązany jest upewnić się, że jego działanie ma profesjonalny charakter, nie będzie krzywdzące lub odebrane jako niesprawiedliwe przez Dziecko do którego kieruje działanie lub przez inne dzieci.
-
Pracownicy zachowują w poufności informacje osobiste dotyczące dziecka, traktując te informacje jako dane szczególnie chronione.
-
W miarę możliwości każdy pracownik ogranicza kontakty z Uczniem na osobności do uzasadnionego minimum. Jeżeli jest to możliwe, należy dążyć, aby przy takich kontaktach obecna była osoba trzecia – inny członek personelu. Jeżeli nie ma takiej możliwości, pracownik pozostawia w trakcie takiego kontaktu otwarte drzwi, chyba, że ze względu na dobro dziecka lub ochronę jego godności, jest to niewskazane.
-
Każdy Uczeń ma prawo do prywatności i poszanowania jego intymności. Nagrywanie, fotografowanie dziecka – nawet w przypadku posiadania zgody jego opiekuna – w przypadku sprzeciwu z jego strony jest niedozwolone.
-
W Szkole niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie lub przyzwolenie na przemoc, co obejmuje również takie zachowania jak podnoszenie głosu, krzyki, wyzywanie, szarpanie, popychanie i podobne lub tolerowanie analogicznych zachowań pomiędzy dziećmi.
-
W relacji Pracownika Szkoły z małoletnim zakazane jest:
a) naruszanie nietykalności cielesnej np. szarpanie, bicie, popychanie,
b) agresja słowna np. wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, zmuszanie, negowanie uczuć
c) używanie słów i wyrażeń niecenzuralnych
d) stosowanie wobec dziecka przemocy psychicznej, w szczególności gróźb
e) ocena postępowania rodziców dziecka w jego obecności
f) pozostawianie bez wyjaśnienia decyzji Pracownika wobec dziecka
g) obojętność na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu i rozmowy
h) proponowania Uczniom substancji niedozwolonych, wyrobów tytoniowych, alkoholu, używek, napojów energetycznych lub sugerowania zażywania takich środków
i) podejmowanie jakichkolwiek relacji seksualnych lub podejmowanie prób takich relacji
9. Jeżeli czynności mające charakter Krzywdzenia dzieci stanowią przestępstwo Osoba Odpowiedzialna zobowiązana jest do złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa do odpowiednich organów
10. Kontakt z dzieckiem lub jego opiekunem poza Szkołą i poza godzinami pracy dozwolony jest w uzasadnionych przypadkach po poinformowaniu i uzyskaniu zgody ze strony Właścicieli Szkoły
11. Kontakt fizyczny między Uczniem a Pracownikiem jest dopuszczalny o ile odbywa się za wiedzą i zgodą Ucznia i jego Opiekuna tylko w uzasadnionych sytuacjach, jeżeli ze względu na wiek lub stan dziecka, wymaga ono pomocy.
OCHRONA DZIECKA
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA PODEJRZENIE KRZYWDZENIA DZIECI
-
Krzywdzenie dzieci stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
-
Pracownik reaguje na każde podejrzenie krzywdzenia dziecka lub naruszenie niniejszych Standardów.
-
W przypadku, gdy Pracownik jest świadkiem zdarzeń mających znamiona krzywdzenia dzieci, zobowiązany jest do natychmiastowego podjęcia interwencji mającej na celu ochronę dziecka – zgodnie z zasadami określonymi w niniejszych Standardach.
-
W szczególności Pracownik, będący świadkiem krzywdzenia:
a) natychmiast przerywa czynności mające znamiona krzywdzenia
b) izoluje dziecko od osoby krzywdzącej (także, kiedy sprawcą jest inne dziecko)
c) niezwłocznie udziela dziecku pomocy (jeżeli wymaga ono takiej pomocy, np. w wypadku ran czy stłuczeń) oraz otacza dziecko opieką i wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa;
d) informuje Osobę Odpowiedzialną;
e) w porozumieniu z Osobą odpowiedzialną podejmuje dalsze działania;
f) sporządza raport ze zdarzenia w postaci opisania sytuacji na formularzu zgodnym z Załącznikiem 3 (Karta Interwencji) i przekazuje go Osobie Odpowiedzialnej
5. W przypadku, gdy Pracownik powziął podejrzenia, iż dziecko jest krzywdzone lub, iż inny Pracownik krzywdzi dziecko lub zachowuje się niezgodnie z niniejszymi Standardami, zobowiązany jest do natychmiastowego poinformowania Osoby Odpowiedzialnej
6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, iż Pracownik krzywdzi dziecko, Osoba prowadząca zobowiązana jest do zawieszenia takiej osoby w obowiązkach i uniemożliwienia jej kontaktu z dziećmi w ramach Szkoły do czasu wyjaśnienia sprawy.
7. W przypadku potwierdzenia, iż Pracownik krzywdzi dziecko lub zachowuje się niezgodnie z zasadami opisanymi w niniejszych Standardach, w zależności od okoliczności, skutków i klasyfikacji czynu, Osoba prowadząca może podjąć jedną lub więcej z poniższych czynności:
a) przeprowadza z członkiem personelu rozmowę korygującą;
b) udziela kary porządkowej upomnienia bądź nagany;
c) rozwiązuje umowę na mocy wypowiedzenia lub porozumienia stron;
d) rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia z winy pracownika;
e) składa do właściwych organów zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
8. W przypadku podejrzenia, iż dziecko krzywdzone jest poza Szkołą, a w szczególności:
a) zauważenia widocznych obrażeń na ciele dziecka, które mogą być skutkiem pobicia;
b) reakcji lękowych;
c) zwierzenia się przez dziecko z tego, że jest krzywdzone lub wykorzystywane seksualnie,
d) widocznych zmian w zachowaniu dziecka – zamknięcia się w sobie, pogorszenia wyników, nieuzasadnionej agresji,
Pracownik, który powziął takie podejrzenie, informuje Osobę odpowiedzialną, która w przypadku podzielenia obaw Pracownika, konsultuje sytuację z poradnią telefoniczną „Niebieskiej Linii” i po tej konsultacji podejmuje decyzję o: – poinformowaniu o podejrzeniach opiekuna dziecka (jeżeli pewnym jest, że nie jest on osobą krzywdzącą) lub powiadomienie o podejrzeniach policję.
Niezależnie od podjętych działań o charakterze formalnym, Osoba odpowiedzialna otacza dziecko opieką, udziela mu niezbędnego wsparcia.
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO INTERNETU
-
Szkolne urządzenia elektroniczne z dostępem do Internetu wykorzystywane są jedynie podczas zajęć lekcyjnych i pod kontrolą nauczyciela:
-
Szkoła korzysta z licencjonowanego oprogramowania dydaktycznego dedykowanego realizowanym podręcznikom
-
Uczniowie mogą korzystać z własnych telefonów podczas lekcji, wyłącznie w trakcie zadań monitorowanych przez Pracownika
-
Treści publikowane w szkolnych mediach społecznościowych są monitorowane przez Osobę Odpowiedzialną
-
Pracownik udostępniający materiały edukacyjne w postaci elektornicznej Dzieciom zobowiązany jest do uprzedniego sprawdzenia, czy materiały te są bezpieczne pod kątem korzystania z nich przez Dzieci.
-
Szkoła promuje bezpieczne zasady korzystania z Internetu. Najważniejsze z nich to:
-
Nie ufać bezwarunkowo osobom poznanym w sieci
-
Unikać udostępniania zbyt wielu informacji osobistych na publicznych profilach lub w komunikacji z innymi, szczególnie z osobami nieznajomymi.
-
Pamiętać o wpływie treści online na Swoje samopoczucie. Unikać negatywnych sytuacji i unikać cyberprzemocy.
-
Chronić swoją prywatność.
-
Szanować innych w sieci.
-
Korzystać z Internetu z umiarem.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
MONITORING, NADZÓR NAD PRZESTRZEGANIEM I AKTUALIZACJĄ STANDARDÓW
-
Za aktualizację Standardów odpowiada Osoba Prowadząca
-
Za wdrożenie i nadzór nad przestrzeganiem Standardów w Szkole Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański odpowiada Osoba Odpowiedzialna.
-
Przegląd Standardów dokonywany jest nie rzadziej niż raz na dwa lata przez Osobę Odpowiedzialną. W przypadku uznania, iż zachodzi konieczność zmiany lub uzupełnienia Standardów, Osoba Odpowiedzialna przeprowadza te zmiany.
-
Po wdrożeniu niniejszych Standardów, a także nie rzadziej niż raz w roku, w Szkole prowadzone będą szkolenia dotyczące stosowania Standardów.
-
Niniejsze standardy udostępniane są w postaci elektronicznej na stronie internetowej Szkoły Smart.
-
Dane kontaktowe Osoby Odpowiedzialnej obejmują imię i nazwisko oraz telefon kontaktowy.
-
Z każdego zdarzenia wiążącego się z krzywdzeniem dziecka Osoba Odpowiedzialna sporządza raport zgodny ze wzorem określonym w Załączniku 3, który przechowywany jest w dokumentacji Szkoły przez 3 lata.
Podstawa prawna Standardów Ochrony Małoletnich
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r., poz.1606).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r., poz. 1249 oraz z 2023 r., poz. 289 oraz poz. 535).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 r., poz. 120, poz. 526).
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 r., poz. 1169).
ZAŁĄCZNIKI
-
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich
-
Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami.
-
Wzór Karty Interwencji.
Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich
OŚWIADCZENIE
o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich
Oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne, ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w w Szkole Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Warszawa , dnia
imię i nazwisko ( czytelnie )
Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich
OŚWIADCZENIE
o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Szkole Języka Hiszpańskiego CzasNaHiszpański i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
Warszawa ,dnia
imię i nazwisko ( czytelnie )
Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich
KARTA INTERWENCJI
1.Imię i nazwisko dziecka
………………………………………………………………………………………………..………………………………………………….…………
2.Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
………………………………………………………………………………….………………………………………………..………………………
3.Przyczyna interwencji (osoba krzywdząca, forma krzywdzenia)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………..…….
4.Opis podjętych działań np. podjęte ustalenia, spotkania z opiekunami, zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, inny rodzaj interwencji)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.Inne istotne informacje
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………